V článku Jaká bude vánoční sezóna 2022 z pohledu marketingu a e-commerce? jsem zjednodušeně popsal aktuální situaci na poli e-commerce. Víme, že aktuální stav na trhu není ideální a proto jsem pro vás sepsal několik rad, které by měly být součástí každého krizového plánu a které vám pomohou prosperovat i v této nepříznivé době.
1. Cash is the king
Jaký je stav vašich volných financí? Držíte si hotovost nebo jsou peníze ve skladových zásobách? Myslete na to, že ať je krize či není, vždy musíte platit:
faktury svým dodavatelům
mzdy zaměstnancům a i sobě
odvody a daně státu
faktury za kredit do reklamních systémů
Proto je nutné, nashromáždit a držet hotovost, která vám pomůže přečkat horší období. Vhodné kroky jsou:
projděte si své náklady, zda někde neplatíte zbytečné položky
postupně upravte skladové zásoby
zoptimalizujte si personální náklady.
2. Výkon jednotlivých produktů
Je důležité mít přehled o tom, které kategorie produktů:
jsou nejprodávanější
generují zisk a v jaké výši
přivádí zákazníky na e-shop
Vytvořte si jednoduchou tabulku a na základě přiřazení váhy jednotlivým kategoriím můžete objevit ty, které jsou pro vás ztrátové a není s nimi spojený žádný jiný businessový nebo marketingový benefit (např. přivádí prvonakupující).
Takto roztříděná data pak můžete využít ve výkonnostním marketingu a umožnit reklamním systémům optimalizovat nejen na obrat, ale především na zisk.
3. Rozšiřte portfolio produktů
Znáte přání vašich zákazníků? Jaké další produkty by u vás rádi nakupovali? Co jim chybí? A co vaši potenciální zákazníci, kteří u vás nenašli co potřebovali?
Hledejte odpovědi na všechny tyto otázky. Jak na to?
vyhledávání na e-shopu - co u vás uživatelé hledali? Máte data o tom, kolik hledání skončilo neúspěchem?
analýza klíčových slov z reklamního systému - využijte data z Google ads a zjistěte, co uživatelé hledají
zeptejte se zákazníků - zvedněte telefon a osobně se zeptejte
4. Revidujte marketingovou, komunikační a prodejní strategii
Máte vytvořenou dlouhodobou strategii nebo jen spoléháte na to, jakého výkonu dosáhnou reklamní systémy? Pokud jste si v minulosti udělali poctivou přípravu, tak se podívejte, zda celou strategii opravdu naplňujete, případně zda je stále aktuální. V průběhu času se mohla změnit vaše cílová skupina nebo také cílová skupina mohla v důsledku okolních vlivů změnit své chování.
5. Rozšiřte cílovou skupinu
V kontextu marketingové a komunikační strategie:
hledejte nové kanály, přes které byste oslovili další potenciální zákazníky, např. TikTok
testujte různé způsoby a formy komunikace
využijte další formáty reklamy (např. videoreklama)
Pokud to váš rozpočet umožní, tak v rámci reklamních systémů:
pracujte s look-a-like publiky
vytvořte akviziční kampaně na prvonakupující
6. Hledejte další prodejní kanály
Jedna z největších chyb e-shopařů je, že se soustředí jen čistě na prodej přes jejich vlastní platformu. Doporučuji se na vaše podnikání dívat z pohledu stability. Té dosáhnete tak, že si budete vytvářet další prodejní kanály. Můžete např.
umístit zboží na marketplacy
spolupracovat s partnery, kteří nabízí komplementární zboží
dostat se do kamenných prodejen
mít vlastního obchodníka
vystavovat zboží na různých bazarových portálech
přeprodávat své produkty v rámci B2B prodeje
7. Reaktivujte zákazníky
Pokud budeme věřit paretovu pravidlu, tak 80% tržeb vám bude vytvářet 20% zákazníků. To jsou často ti, kteří jsou k vám loajální a pravidelně u vás nakupují. Na druhou stranu mezi těmi 80-ti % zákazníků je určitě řada těch, kteří mají potenciál se zařadit do první skupiny. Jen je musíte najít a znovu aktivovat. Jak na to?
vytvořte pro ně speciální akci (např. soutěž, sleva)
zaměřte na ně svoji komunikaci (mailing, sociální sítě)
využijte nové komunikační kanály
zavolejte jim