Vyhledat

Jaké jsou zákaznické trendy v roce 2021?

Současná, už více než rok trvající koronavirová situace, má dopad na změnu spotřebitelského chování. Dle společnosti Google lze nově spotřebitele rozdělit do 4 archetypů. Toto rozdělení vychází z faktu, jak daný spotřebitel reaguje na změny, které se v našich životech odehrávají.



Klíčové změny

Při rozhodování jsou pro spotřebitele důležité 2 klíčové změny:

  1. jak byli nuceni přizpůsobí svůj prostor doma a mimo domov

  2. uvažování, zda-li jsou pro ně aktivity a nákupy bezpečné a zda-li jim za to stojí


Největší změna která nastala, se odehrála v domovech spotřebitelů. Na vrcholu důležitosti je pro spotřebitele “hodnota”. S tím jsou spojené otázky, zda-li to spotřebiteli daný produkt stojí za to nebo zda to, co si kupuje, mu přinese opravdovou hodnotu, o kterou stojí.



Archetypy spotřebitelů

Toto rozdělení spotřebitelů do jednotlivých archetypů umožňuje lepší inspiraci při tvorbě obsahu, ať už textového nebo vizuálního (bannery, video…).



V současné době mají brandy největší šanci uspět u “Optimistů” a “Zvědavců”. Skupina “Zvědavců” je z všech archetypů největší a je zde také velká příležitost výrazně ovlivnit spotřebitele ke koupi..



Jak využít v marketingu

Základem je maximální relevance sdělení v podobě kreativy a cílení. Z pohledu teze 3 prostorů je to tvorba textace podle poselství



Konkrétní ukázky

Brandy jako Snickers nebo KFC natočili reklamy přesně v duchu těchto nových spotřebitelských archetypů.


1. Optimisté




2. Otevření




3. Opatrní




4. Zvědavci