Často se setkávám s tím, že klienti zaměňují businessovou a marketingovou strategii, což má následně vliv na cíle, kterých by chtěly díky strategii dosáhnout a na jejich očekávání od výstupu strategie. Proto jsem sepsal hlavní rozdíly, které vám pomohou si definovat, jaký výstup požadujete.
Celkově lze říci, že businessová strategie se zaměřuje na dlouhodobý růst a ziskovost společnosti jako celku, zatímco marketingová strategie se zaměřuje na cíle, jako je získání nových zákazníků a zlepšení vztahu se stávajícími zákazníky.
V následující tabulce najdete hlavní rozdíly mezi businessovou a marketingovou strategií.
| BUSINESSOVÁ strategie | MARKETINGOVÁ strategie |
CÍL | Zaměřuje se na celkový růst a ziskovost společnosti | Zaměřuje se na získání a udržení zákazníků |
PLÁNOVÁNÍ | Vytváří se na základě celkové vize a dlouhodobých cílů společnosti | Vytváří se na základě analýzy trhu a zákazníků. |
ROZSAH | Zabývá se širšími otázkami, jako je například vstup na nové trhy, akvizice a spolupráce | Soustředí se na specifické aspekty propagace a prodeje produktů nebo služeb. |
IMPLEMENTACE | Implementuje se v celé organizaci a ovlivňuje všechny oblasti činnosti společnosti | Zaměřuje se na konkrétní marketingové kanály a komunikační prvky |
MĚŘENÍ ÚSPĚCHU | Měří se výkonnost celé společnosti | Měří se na základě úspěchu konkrétních marketingových kampaní a aktivit |

Businessová strategie
Businessová strategie by měla obsahovat následující prvky:
1. Vize a cíle
Definování dlouhodobých cílů a vizí, kterých má firma dosáhnout v budoucnu.
2. Analýzu vnějšího a vnitřního prostředí
Zjistit, jaká je situace na trhu a jaké jsou trendy, zdroje, procesy atd.
3. Strategické směry
Určení prioritních oblastí na které se zaměřit a definování si konkrétních cílů
4. Akční plán (taktika)
Stanovení konkrétních kroků a projektů, které by měla firma podniknout pro implementaci strategie.
5. Business plán
Propočítat si predikce z pohledu výnosů, ale i nákladů.
6. Měření úspěchu
Definování způsobu, jak sledovat a hodnotit úspěch strategie.
Marketingová strategie
Marketingová strategie by měla obsahovat tyto prvky:
1. Analýzu cílového trhu a zákazníků
Výzkum trhu, segmentaci trhu, identifikaci cílové skupiny a analýzu konkurence.
2. Cíle marketingové strategie
Definuje cíle, kterých chce marketingová strategie dosáhnout. Tyto cíle by měly být ideálně SMART
3. Propagace
Jaké nástroje propagace budou použity, aby se produkt dostal ke své cílové skupině.
4. Marketingový rozpočet
Definuje finanční prostředky, které budou k dispozici pro realizaci marketingové strategie.
5. Plán marketingových aktivit
Zahrnuje harmonogram marketingových aktivit a plán jejich realizace.
Potřebujete vytvořit strategii?
Pokud jste ve fázi, že vytváříte nebo plánujete vytvořit strategii a zvažujete spolupráci se stratégem, doporučuji si dát společnou úvodní konzultaci, kde můžeme zhodnotit vaši současnou situaci, probrat vaše cíle a jak jich dosáhnout.
Pro snadnější rozhodování vám doporučuji si přečíst tyto články: