Vyhledat

Kam směřuje česká e-commerce?

Rychlost rozvoje užívání internetu a nových technologií uživateli, se neustále zrychluje. S tím je spojený i rozmach e-commerce, kdy nákupy na e-shopech a využívání služeb online, se stalo běžnou součástí našich životů.


To, že s ohledem do budoucna je tento trend nezvratný, nikoho nepřekvapí. Otázkou ale je, jakým směrem se e-commerce vyvine a kdo bude tvořit trh za pár let.


Jak se vyvíjí trh e-commerce?

Nákupní chování zákazníků bylo v roce 2020 výrazně ovlivněno pandemickými restrikcemi. Minulý rok přibylo 15 % nových nakupujících a tržby e-commerce dosáhly částky kolem 200 miliard Kč . Tento rok se opět očekává dvouciferný meziroční růst, čímž bude opět překonán obratový rekord.


Silní e-commerce hráči

Základy toho, kde budeme v budoucnu na internetu nakupovat, se staví už nyní. Posledních pár let je patrná centralizace trhu do několika silných finančních skupin. Jedním z posledních příkladů je prodej skupiny Fast konsorciu PPF, EC Investments a Rockaway, kteří stojí také za projektem Mall Group.


Které subjekty jsou aktuálně hybateli trhu?

Mall Group - Mall.cz, Košík.cz, Heureka, Invia, Vivantis, CZC.cz a další.

Miton – Bonami, Rohlík.cz, Glami, Twisto a další.

Alza.cz

HP tronic – Datart, Euronics, Kasa.cz a další.

Pale Fire Capital – Aukro a Favi


Vedle českých subjektů jsou na trhu i silné zahraniční platformy, např. Amazon, Aliexpress, Zalando, AboutYou, Decathlon, HM a další.



Kam tedy směřuje česká e-commerce?

K nalezení odpovědi na tuto otázku je nutné, abychom zapomněli na fyzické hranice vytyčující Českou republiku a podívali se na nás jako součást Evropy.


Česká republika je v rámci internetového trhu dosti specifická. E-commerce trh je zde velice rozvinutý, na druhou stranu počet obyvatel a kupní síla je oproti státům západní Evropy nízká. Pokud tedy porovnáme složitost v prosazení se na CZ trhu, riziko neúspěchu a malou kupní sílu, máme důvody toho, proč u nás nemáme větší zastoupení zahraničních e-shopů.


Naopak všechny tyto faktory způsobují to, že se českým e-shopům daří v expanzi do okolních zemí, jelikož často vstupují na trhy, které nejsou v e-commerce až tak rozvinuté. Jako příklad můžeme uvést Alzu, Mall, Heureku nebo Rohlik.cz.


A právě to je ten důvod, proč do budoucna budeme nakupovat na e-shopech s koncovkou cz, které už ale nebudou vlastněny českými firmami. Akvizice firem je totiž legitimní způsob, jak expandovat na zahraniční trh. Tím se uzavře pomyslný kruh české e-commerce.


Společnosti jako Alza nebo Mall už nemají moc možností, jak se dále vyvíjet. Firmy jejich velikosti mají reálné 2 scénáře vývoje. A to buď vstup na burzu nebo prodej silnější globální společnosti.


Zmíněný kruh pak bude vypadat následovně: