Google oznámil to, na co řada analytiků a marketérů čekala. Tím oznámením je, přesné datum (1.7.2023), kdy končí Google analytics universal a místo něj už bude možné využívat pouze Google analytics 4.
Google analytics universal bylo spuštěno v roce 2012, což bylo přesně na počátku e-commerce boomu. Většina marketérů a osob zainteresovaných v e-commerce světě zná tedy jen tuto verzi a pro všechny z nás se bude jednat o velkou analytickou revoluci.
Doporučení, které mám je, že by si měli majitelé webů a e-shopů co nejdříve přejít na separátní měření nových analytics, aby začali sbírat data dle metodologie analytics 4. Separátní znamená to, že budete sbírat data do obou analytics.
Čím později si aktivujete nové analytics, tím méně budete mít nasbíraných dat k následným meziročním srovnáním. Sice budete mít stará data z analytics universal, ale kompatibilita s novým měřením a možnostmi porovnání dat bude minimální.
Největším důvodem toho, proč k této změně dochází je, že současné měření, které je založeno na návštěvnosti, nedokáže reagovat na současné požadavky analytiky a zpřísňující se pravidla GDPR a Cookies, které způsobují, že máme čím dál větší mezery v naměřených datech.
Google tedy definitivně opouští analytiku postavenou na měření návštěvnosti (sessions) a přechází na měření událostí (event based).
To, na co si budeme muset zvyknout je, že v nových analytics nebudou předpřipravené šablony měření. Konkrétní měřené události si bude muset nastavit každý zvlášť dle potřeb daného webu.